30 januari 2020 Nina Peeters

Certigon biedt ruimte voor Research en Development

Twee software developers van Certigon hebben zich een week lang vastgebeten in de R&D van een chatbot die gekoppeld is met Whatsapp. Binnen dit R&D traject hebben de ontwikkelaars een demo ontwikkeld. Deze is veelbelovend voor de toekomstige interactie met jouw klanten.

Daarom heeft Certigon een website gepubliceerd. Hierop wordt uitgelegd wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van chatbotontwikkeling.

Research en Development

Ontmoet Temoeri en Glenn. In oktober 2019 hebben zij een Research en Development project van Certigon gekregen. In dit project werd de mogelijkheid onderzocht om een chatbot te maken die gekoppeld is aan Whatsapp.

Voorbeeld van de chatbot

Basishandelingen

De chatbot moest een paar basishandelingen kunnen uitvoeren. “De bot moest een simpel Q&A gesprekje kunnen houden”, aldus Temoeri. “Hiervoor hebben we een QnA maker gebruikt. Zo kon het systeem leren combinaties van woorden te mappen op antwoorden. Dit gebeurde via machine learning.”

Wees klaar voor de toekomst!

“Wij bieden verschillende chatbotintegraties met de meeste bekende communicatieplatformen. Kies het communicatieplatform dat bij jouw business past. Wil je een chatbot voor Whatsapp, Facebook Messenger of bijvoorbeeld Skype? Er is altijd een oplossing voor jou! Staat jouw communicatieplatform er niet bij? Vraag naar de mogelijkheden.”

– Certigon-

Wat is er onderzocht?

Het communicatieplatform op de chatbot was WhatsApp. Hiermee is geprobeerd om berichten te ontvangen en berichten terug te sturen. “We hebben een koppeling gemaakt tussen de QnA maker, onze applicatie en de API”, legt Glenn uit.

De bevindingen

“Het was een snel en relatief simpel proces en onze bevindingen zijn helder. De chatbot werkt, alleen de kosten per bericht, via Twilio, viel wel wat tegen. We hebben vervolgens een andere provider gevonden die wel bij onze visie past”, aldus de software developers.

Waarom een chatbot?

Veel bezoekers van websites willen tegenwoordig direct antwoord krijgen op hun vragen. Een chatbot kan hierin de uitkomst bieden zonder dat het extra belastend is voor de afdeling  klantenservice. Je krijgt een vraag en reactie principe.  

Voordelen

Lange wachttijden behoren tot het verleden. En de tijdens de chat gedeelde of gegenereerde data wordt ook nog eens direct verwerkt in de verschillende databases. Daarna kun je deze data analyseren om de servicegraad nog verder te verhogen. Je bespaart veel kosten terwijl je conversieratio door deze goede klantenservice stijgt!

“Aan de slag gaan met chatbots is een investering die zich op termijn zal uitbetalen. HEMA zag bijvoorbeeld een kostenvermindering van 17 procent. Binnen de e-commerce branche zien we zelfs een kostenreductie van 36% en een stijging van 20 procent in het aantal klantinteracties dat de medewerkers per uur hebben. Het geheim? Medewerkers inzetten voor complexe klantvragen en chatbots inzetten voor eenduidige vragen en routinewerkzaamheden. Goede inzet van chatbots leidt dan ook direct tot het volgende voordeel.”

(Jepma, 2019)

CONTACT

Stuur ons een bericht, bel ons of kom langs.