16 juli 2020 Nina Peeters

Trend 10: Transparantie wekt vertrouwen

Heb jij bij een online aanbieding weleens gedacht: ‘Dit is té mooi om waar te zijn?’. Dan was dat waarschijnlijk ook het geval. Webwinkels, maar ook marketplaces zoals marktplaats of Amazon, zijn erg afhankelijk van het onderbuikgevoel van klanten. Ben je als koper een keer bedrogen door een (tweedehands) verkoper? Het product klopt niet of je krijgt het nooit? Dan leert persoonlijke ervaring dat je bij je volgende aankopen beter onderzoek doet naar de verkopende partij. Het is daarom ook erg belangrijk om zo transparant en eerlijk mogelijk te zijn als het gaat over de verkoop van jouw producten en/of diensten.

De laatste blog alweer in onze serie: Trends.

Mee op reis

De klant is veel mondiger en gehaaider dan een aantal jaar terug. Mensen willen weten waar hun product vandaan komt, hoe het tot stand is gekomen en of er bijvoorbeeld schade is geleden. Denk maar eens aan de populariteit van biologisch vlees en fair trade chocolade.

De klant wil het proces van A tot Z weten en dan een weloverwogen beslissing kunnen maken.

Neem dus vooral jouw klant mee op reis en vertel het verhaal van jouw product. Hebben de dieren vrij buiten kunnen leven? Is de cacaoplukker goed behandeld? Is de prijs die je betaalt als klant eerlijk? Door zoveel mogelijk stappen in de supply chain te laten zien en er vooral transparant over te zijn, win je het vertrouwen van de klant. Zij weten waar het product vandaan komt en dat je niet bang bent om dat te laten zien. Vertrouwen vanuit de klant is de basis voor het verkopen van jouw producten.

Transparant en eerlijk

Dit is wat Van Dale zegt over ‘transparant’ en ‘eerlijk’:

trans·pa·rant (bijvoeglijk naamwoord)

  1. doorzichtig; = doorschijnend
  2. helder van opzet, makkelijk te doorzien: een transparante werkwijze

eer·lijk (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)

  1. betrouwbaar: eerlijk als goud
  2. openhartig: zeg eens eerlijk; eerlijk is eerlijk toevoeging als je moet toegeven dat iets waar is

Dit is precies waar wij op doelen als we het hebben over transparantie in de e-commerce business. Zorg dat jouw klant kan herleiden waar jouw producten vandaan komen. Hoe transparanter jij bent, des te meer vertrouwen de klant heeft in jou als verkoper!

Certigon

Voor Certigon is transparantie enorm belangrijk, omdat wij een abstract product verkopen die voor elke klant op maat gemaakt wordt. Er is niet iets wat we van tevoren kunnen laten zien, voelen of anderszins ervaren. Wij maken software “from scratch”. (Ontwikkelaars woordgrapje: geen scratch, vooral .NET framework 4.6 en hoger, .NET Core 2, ASP.NET MVC, SQL Server, RESTful API, HTML, CSS3, JQuery, Knockout).

“We beginnen met een idee en verder is er vaak helemaal niets. We bouwen vanuit dit idee het maatwerk product. Het voor ons dus cruciaal om onze klant mee op reis te nemen.”

certigon

Hierdoor wordt de oorsprong van het product en vooral het einddoel duidelijk zichtbaar gemaakt. Wij doen dit onder andere door brainstormsessies te organiseren waar wij met de klant sparren over de huidige stand van de zaken, het gewenste einddoel en de weg daarnaartoe. Soms kunnen wij een UX design maken, zodat de klant enigszins kan ervaren wat de bedoeling is. Aanvullend houden wij de klant bij elke nieuwe ontwikkeling of stap op de hoogte van de vorderingen (scrum). Op deze wijze dragen wij bij aan de transparantie van onze digitale producten en diensten.

CONTACT

Stuur ons een bericht, bel ons of kom langs.