28 mei 2020 Debby Sterk

Trend 3: 3D en augmented reality in e-commerce

Een nieuwe trend die je in 2020 steeds vaker tegen zult komen is 3D en augmented reality (AR). 3D maakt dat het online winkelen veel persoonlijker aanvoelt. Je kunt immers net als in een echte winkel ervaren hoe een product er ‘real-time’ uitziet, soms zelfs in meerder kleuren of stylen. Met augmented reality (AR) neem je zelfs een stapje extra, want je kunt direct zien hoe die mooie bank in jouw woonkamer staat!


Ikea heeft bijvoorbeeld de ‘Place app’ om een product te scannen en deze kun je direct thuis inrichten. Ook is het al mogelijk om een virtuele paskamer te maken. Er zijn momenteel zelfs al oplossingen die AR zonder App mogelijk maken. Eenvoudig via de browser. Deze zijn rechtstreeks in je shop te integreren. Bij iOS ondersteunt Safari dit al. Zo is shoppen een echte belevenis geworden en zie je bovendien precies wat je koopt.

“Ga zelf aan de slag met 3D en augmented reality”

Controleer of jouw e-commerce platform 3d weergave ondersteunt

Allereerst is het natuurlijk van belang om te onderzoeken of jouw huidige e-commerce platform 3D weergave ondersteunt. Als dit nog niet het geval is, dan is het slim om de hulp van een expert in te schakelen om samen te kijken naar de mogelijkheden. Integratie in een webshopsysteem kan moeilijkheden geven, want er is niet altijd een standaard plug-in binnen jouw huidige webshop. Soms kan het zijn dat er met een maatwerk oplossing via een API een mogelijkheid kan worden gecreëerd voor het ondersteunen van 3D weergave. Maar het is ook mogelijk dat je jouw online winkel moet omzetten naar een ander platform. En soms moeten er daarnaast ook koppelingen naar andere systemen gemaakt worden, denk aan een CRM systeem of een externe communicatie met een toeleverancier in het geval van personalisaties of het uitleveren van orders door een warehousingpartner.

Samen met de expert weeg je jouw wensen af en bekijk je welke investeringen in geld en techniek je moet doen om deze volgende stap te maken. Eén extra tip: wacht niet te lang, de concurrent wacht namelijk ook niet!

Kies een 3d tooling

Als je hebt besloten dat je jouw producten gaat weergeven in 3D dan kun je gaan kiezen voor een 3D tooling die past bij jouw wensen en producten. Er zijn veel verschillende mogelijkheden afhankelijk van wat je wilt gaan laten zien. Moeten de producten te “customizen” zijn of zijn het standaard producten? Wil je de producten ook in AR laten zien via een mobieltje en bijvoorbeeld een QR code? En moeten de producten in AR dan ook direct te personaliseren en aan te schaffen zijn?

Er zijn SaaS toolings die via Api, plug and play te installeren zijn in jouw webshop. Maak een overzicht van mogelijke leveranciers en vink af aan welke van jouw eisen en wensen zij kunnen voldoen. Dit helpt met de uiteindelijke keuze. Onze favoriet? Het bedrijf met fantastische, innovatieve technologieën én Nederlandse roots (hoofdkantoor in Eindhoven): Expivi.

Kom je er zelf niet uit? Vraag dan advies aan jouw IT partner.

Omzetten producten naar 3D modellen

Hoe gaat het omzetten van jouw producten naar 3D modellen? De snelste variant is als jouw leverancier al 3d modellen van haar producten heeft en deze beschikbaar wil stellen aan jou. En anders heb je misschien al 3D-tekeningen in cad of in een vectorbestand. Dit zijn namelijk de basisbestandsoorten waarmee 3d modellen makkelijker gemaakt kunnen worden voor gebruik in een webshop. Heb je deze allemaal niet? Dan kun je een bedrijf benaderen die voor jou vanaf een foto het product in een 3D model omzet. Hoe meer informatie je over het product hebt, hoe sneller en vaak goedkoper het is om het product om te bouwen naar 3D weergave.

Kunnen producten ook worden gepersonaliseerd? Geef je meerdere opties voor kleuren, maten of materialen? Dan is de volgende stap het toewijzen van vlakken waarin bijvoorbeeld kleuren of vormen kunnen wijzigen. Elke wijziging waar een klant invloed op kan hebben heeft een eigen configuratie nodig binnen het 3D model. Laat je 3 modellen met elk 1 kleur maken? Of 1 model met 3 kleurmogelijkheden. Het aantal productsoorten en de configuratieopties bepalen mede hoeveel tijd en geld het kost om een product om te zetten naar een 3D model die past binnen de opties die jij je klant wilt geven.

Dit is een trend die je niet wilt missen. Er niet aan meedoen is naar onze bescheiden mening geen optie. E-commerce is booming en ontwikkelingen gaan snel, heel snel!

Certigon

CONTACT

Stuur ons een bericht, bel ons of kom langs.