11 juni 2020 Nina Peeters

Trend 5: Het belang van storytelling

Storytelling is een hip buzzwoord dat vooral in de huidige tijd wordt verheerlijkt. Het verbindt de consumenten aan het product door het verhaal te vertellen van dat product. In de marketing- en communicatiewereld is het van essentieel belang. Daarom is het ook niet verwonderlijk dat storytelling een plek heeft veroverd in onze lijst voor de trends van 2020.

Storytelling is niks nieuws

Storytelling is al zo oud als de mensheid. In essentie was het op deze wijze overdragen van verhalen naar de volgende generatie de eerste bekende vorm van ‘storytelling’. Alleen werd dit, lang voordat men kon schrijven, gedaan door orale storytelling. Uiteindelijk is dat geëvolueerd in het geschreven woord en dat is eeuwen zo gebleven. Zodra de techniek zich begon te ontwikkelen hebben we nieuwe manieren gevonden om onze verhalen te vertellen. Met de komst van de radio, de televisie en het internet waren we in staat om de verhalen verder te verspreiden dan alleen onze directe omgeving. Het doel achter storytelling is ook door de eeuwen heen veranderd. Het werd eerst gebruikt om de jongere generatie iets te leren en de geschiedenis over te dragen. Later kwam daar nieuwsoverdracht en entertainment bij. Gedurende de laatste jaren gebruiken we de term ‘storytelling’ in onze marketing- communicatiedoelen.

“Storytelling bestaat al sinds het begin der tijden, we passen de inhoud gewoon telkens aan”

Ingrediënten storytelling

Storytelling is in de basis heel simpel: vertel een verhaal over jouw product waar jouw consumenten op zitten te wachten. Raak die emotionele snaar en breng jouw doelgroep in beweging. Elk verhaal (of het nu een roman is of een korte verhaal) heeft 4 cruciale rollen die altijd gespeeld worden:

  1. De held – hoofdpersoon
  2. De schat – de droom
  3. Het monster – het obstakel
  4. De helper – de sidekick

Het verhaal draait altijd om de hoofdpersoon die iets wil bereiken. Om dit doel te bereiken moet de hoofdpersoon zich door verschillende moeilijke situaties heen worstelen. Hierdoor verandert hij van een gewone man of vrouw in een held. Tijdens deze uitdagingen wordt de held bijgestaan door de sidekick.

Drie eenvoudige pijlers

  • Authentiek: Het verhaal moet eerlijk en transparant zijn. Hierdoor ontstaat het vertrouwen in het product, merk of de organisatie.
  • Persoonlijk: Hiermee bind je de consument aan je door emoties en herkenbaarheid; van bijvoorbeeld de conflicten die de hoofdpersoon tegenkomt. Het verhaal en het doel moet haalbaar zijn voor de consument, zodat deze getriggerd wordt om het product te kopen.
  • Simpel: Elk verhaal heeft een kop (introductie hoofdpersoon en de schat), het middenstuk (waar het monster wordt overwonnen) en de staart (het doel wordt behaald).

“Een verhaal is simpel, transparant en de klant kan zichzelf erin herkennen”

Daarom dus storytelling!

Wanneer je op internet zoekt naar de voordelen van storytelling dan krijg 55.300 hits. Het kan dus lastig zijn om hieruit tot een gedegen lijst van voordelen te komen. Wij zetten voor jou een aantal voordelen op een rij:

1. Verhalen blijven beter hangen

Ben jij wel eens naar een voorstelling geweest en wist jij na afloop nog welke feiten en cijfers er genoemd werden? Nee waarschijnlijk niet! Zolang het niet tot de verbeelding spreekt en wij onszelf er niet in herkennen blijft een opsomming vol cijfers en feiten meestal niet hangen. Een goed, spannend verhaal daarentegen is altijd weer te herhalen door de luisteraar. Dat blijft in ons hoofd hangen.

2. De boodschap is uniek

Een verhaal kan je altijd toespitsen op jouw doelgroep. De essentie van het verhaal hoeft niet te veranderen alleen de ingrediënten. Is in de ene versie hoofdpersoon A de held van het verhaal, dan kan je in de andere versie hoofdpersoon B of C de held laten zijn. Op deze manier is de boodschap altijd uniek aan jouw product, bedrijf en doelgroep. Een uniek verhaal onderscheidt zich van de rest en wordt daarom onthouden door de klant.

3. Verbinding met de klant

Het doel van storytelling is de verbinding die je legt met jouw klant. Het verhaal moet herkenbaar zijn voor die doelgroep. Gaat het verhaal bijvoorbeeld over goede hardloopschoenen waarmee je de wereld aan kan, dan moeten die emoties bij de klant worden opgeroepen. De klant moet de overtuiging hebben dat wanneer hij of zij de schoenen aantrekt de wereld aan hun voeten ligt. Door in te spelen op herkenbaarheid en het opwekken van emoties bind je de klant aan jouw product en bedrijf.

4. De informatie krijgt betekenis

Een verhaal geeft een diepere betekenis aan de productinformatie die gedeeld wordt. Mensen hebben altijd al een drang gehad tot het zoeken van verklaringen en betekenissen in verhalen. Hier kun jij aan bijdragen door jouw verhaal zo in te richten dat jij dit al voor hen doet. Laat de klant jouw product of bedrijf helemaal begrijpen. Help ze door de informatie in jouw verhaal een diepere betekenis mee te geven.

5. Deelbaarheid van verhalen

Ken je dat? Je hebt afgelopen weekend een gave film of een sprekende, grappige commercial gezien. Wat doe je zodra je weer op het werk bent? Juist! Je deelt dit verhaal met jouw collega’s op kantoor. Verhalen blijven hangen, maar nodigen ook uit tot het verder vertellen. Doe hier vooral je voordeel mee! Creëer een simpel, leuk en goed te herkauwen verhaal en laat de doelgroep de rest doen. 

“Storytelling is the most powerful way to put ideas into the world”

Robert McKee

Storytelling in de praktijk

Hoe kan je storytelling nu concreet laten doorlopen door al jouw communicatie- en salesuitingen? Neem als voorbeeld eens de chatbot op jouw website of webshop. Is dit geen ideale “held” die jij een rol kunt geven in jouw storytelling? Of draai het om, geef jouw “held” in jouw storytelling een officiële taak als chatbot. Door in jouw storytelling te kiezen voor een held die de klant daadwerkelijk terugziet op jouw website en zelfs kan spreken wordt het verhaal nog authentieker en tastbaarder. Je legt dan niet alleen de emotionele verbinding tussen jouw verhaal en de gevoelens van jouw (potentiële klanten), maar je legt de link met een daadwerkelijk “persoon” die ze kunnen spreken via jouw website. De herkenbaarheid wordt hierdoor alleen maar versterkt, omdat de naam van de held terugkomt in jouw dienst of product. Mensen hebben nu eenmaal de gewoonte om een emotionele band om te bouwen met hun (technologische) producten, zoals bijvoorbeeld een smart speaker. Door een emotionele link te leggen tussen jouw chatbot speel je dus in op het gedrag van je klanten en blijft jouw verhaal nog beter hangen.

Certigon

Door Certigon jouw chatbot te laten ontwikkelen en personaliseren geheel volgens jouw wensen, eisen en behoeftes kun je de chatbot de “held” laten zijn in jouw storytelling. Nieuwe ontwikkelingen in je verhaal? Geen probleem hoor, de chatbot past in elke verhaallijn!

CONTACT

Stuur ons een bericht, bel ons of kom langs.