18 juni 2020 Debby Sterk

Trend 6: Marketplaces

Een andere trend uit deze serie waar we dieper op in willen gaan is Marketplaces. Een zogenoemde marketplace werkt eigenlijk precies hetzelfde als de ouderwetse markt alleen dan in een online omgeving. Je betaalt voor een plekje om jouw producten aan te prijzen. De marketplace zorgt ervoor dat de marktplaats veel bezoekers trekt die eventueel jouw producten kunnen kopen. Als extra verzorgt de marketplace ook de financiële afhandeling met de klant en kun je meeliften op de nieuwste technische snufjes zoals bijvoorbeeld voice search. Voice search (en conversational AI) zal steeds meer gemeengoed worden door de Google Home en Alexa!

Kies je ervoor om jouw producten aan te bieden via een e-commerce platform?

Als jij met jouw e-commerceplatform in een hoog competitieve of redelijk verzadigde markt opereert dan kan het lastig zijn op met alleen SEO en eventueel een redelijk marketingbudget voldoende inkomsten te genereren. Soms is het verstandig om de verkoopkanalen waarin jij opereert eens onder de loep te nemen. Misschien kom je daarbij uit op het verkopen via een marketplace als extra verkoopkanaal of als enig verkoopkanaal. Waar moet je dan rekening mee houden en welke technische aanpassingen moet je doen om jouw product of dienst via een marketplace te verkopen?

Verschillende soorten marketplaces

Er zijn verschillende soorten marketplaces: horizontale, verticale en all-in one. Het verschil zit hem in het feit dat de horizontale zich richt op de niche markt, de verticale levert ook aanverwante producten of diensten (booking.com) en de all-in one zijn de zogenoemde one-stop shops zoals Bol.com. Onderzoek dus goed welke soort het beste past bij jouw product of dienst.

Het aanbieden van jouw producten op een marketplace brengt de nodige kosten met zicht mee.

Voor niets gaat de zon op

De verdienmodellen van de marketplacereuzen verschillen uiteraard onderling. Maar wat ze allemaal overeen hebben is dat de kosten substantieel zijn. Je moet hier dus echt rekening mee houden bij de beslissing om producten via een marketplace aan te bieden. Het kan zo zijn dat ze een maandelijkse fee vragen, maar het is ook mogelijk dat ze van elke verkoop commissie inhouden. Vaak zijn er naast de vaste kosten ook variabele kosten afhankelijk van jouw omzet en is het niet of het een of het ander. Ook krijg je geen of beperkte inzicht in de klantdata wat een lange termijn relatie met een klant in de weg kan zitten. Dit zijn zeker belangrijke factoren om rekening mee te houden bij de overwegingen.

Je gaat het doen: aanbieden via een marketplace

Het besluit is genomen. Je gaat je producten aanbieden via een marketplace. De volgende stap is het inrichten van de automatisering. Je kan er natuurlijk voor kiezen om niet te investeren in automatisering en alles handmatig in te richten. Echter is dit een tijdrovende en foutgevoelige zaak. Het is mogelijk om koppelingen te maken tussen jouw voorraadsystemen (ERP) om zo altijd een actueel aanbod aan te kunnen bieden. Ook kun je een koppeling tussen jouw ERP-systeem en leveranciers maken, zodat orders direct kunnen worden opgepakt en uitgeleverd. Je kunt je zo focussen op het maken van omzet en customer care zonder dat je je bezig hoeft te houden met de fysieke afhandeling van orders. Je kunt bestaande koppelingen gebruiken of (indien de marketplace dit toelaat) je eigen koppelingen ontwikkelen.

Bestaande koppelingen zullen vaak een maandelijks terugkerende fee vragen of een gedeelte van je omzet willen. Een eigen koppeling is meestal een eenmalige uitgave en eventueel kosten voor het updaten van een koppeling.

Heb je al een webshop? Dan is het mogelijk om producten rechtstreeks vanuit je webshop te publiceren op de marketplace. Ook de orders kun je via je eigen webshop platform laten lopen. Twijfel je wat kan in jouw situatie? Wij kijken natuurlijk graag even met je mee!

Maak slim gebruik van marketplaces

Over het algemeen kun je zeggen dat als je slim gebruik maakt van marketplaces je in potentie heel hard kunt gaan groeien. Je moet echter goed nadenken over je strategie en bekijken hoe de concurrentie haar producten aanbiedt.

Op een marketplace bepaalt de prijs over het algemeen nog steeds het meest of een consument op de koopknop drukt. Daarom moet je, om je te onderscheiden, ervoor zorgen dat de kwaliteit van je product naar verwachting zijn en dat operationele processen optimaal zijn ingericht. Hierdoor zorg je dat de klanttevredenheid hoog is en je leveranciersbeoordelingen op de marketplace positief zijn. Het werkt bovendien kostenbesparend omdat klanten weten wat ze kunnen verwachten waardoor retours kunnen worden beperkt.

Welke marketplaces zijn er?

Webwinkelcommunity heeft een uitgebreid overzicht gemaakt van alle Nederlandse marketplaces. Zit er iets bij dat past bij jouw product of dienst?

CONTACT

Stuur ons een bericht, bel ons of kom langs.