25 juni 2020 Nina Peeters

Trend 7: Praat jij al tegen jouw smart speaker?

Als je op internet op ‘trends e-commerce 2020’ zoekt, dan zie je door de bomen het bos niet meer. Steeds meer applicaties zijn spraakgestuurd (voice assistant). Hoe kan een voice assistant jouw website en webshop interessanter en beter benaderbaar maken voor de klant? Waarom is het een must?

In het verkeer snel even handsfree een berichtje sturen? Gebruik je microfoon. Thuis een muziekje opzetten? Gebruik je smartspeaker Alexa. Informatie opvragen op je telefoon? Gebruik Siri. En zo zijn een legio van voorbeelden te noemen die een voice assistant als hoofdrolspeler hebben. Jouw stem gebruiken in plaats van je vingers is een verschuiving die momenteel plaatsvindt in de digitale wereld. Waarom zou je je tijd verdoen met typen van een zoekopdracht wanneer het altijd nog sneller is om het gewoon te zeggen?

Voice assistant?

Een voice assistant is een virtuele assistent die de consument helpt via spraakgestuurde opdrachten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Siri op de iPhone die je een vraag stelt terwijl je jouw handen nodig hebt voor het uitvoeren van andere taken. Een ander voorbeeld is Alexia van Amazon en Google Home. Dit zijn speakers die je ergens in jouw huis plaatst en waar je tegen praat. Zo kan je vanaf een andere plek in jouw huis de muziek aanzetten of een zoekopdracht uitvoeren. De voice assistants maken een opmars in het dagelijks leven van de consument. Het is immers gebruikersgemak die bij veel mensen belangrijk is. Deze zogeheten ‘smart speakers’ worden veelal door de jongere doelgroep gebruikt en zijn populair onder gebruikers van 18 t/m 44 jaar. Deze doelgroep is marketing technisch erg interessant, omdat ze voor langere tijd aan bepaalde merken te binden zijn.

Virtuele assistent

De enige term die Wikipedia kent is ‘virtuele assistent’: “Een virtuele assistent is een softwareprogramma die door middel van spraakherkenning taken of diensten kan uitvoeren voor de gebruiker. Het doel hiervan is om een intuïtieve koppeling te bieden tussen een gebruiker en een systeem of apparaat, zodat opdrachten of zoekopdrachten “menselijker” kunnen zijn.”

 “De voice assistant richt zich nu voornamelijk nog op entertainment en nieuws”

Gebruik de populariteit

Dat de voice assistant populair is staat buiten kijf. Maar waarom zou je deze populariteit niet uitbuiten voor je eigen doeleinden? Heb je er weleens aan gedacht om een voice assistant te integreren in jouw webshop? Spraak is sneller dan een zoekopdracht typen. Je kunt hier nu ook een concurrentievoordeel behalen op jouw eventuele concurrent.

SEO

Voice assistants kunnen in webshops ingevoerd worden voor de feitelijke, precieze zoekopdrachten van consumenten. Denk je eens in, dat je in de toekomst jouw zoekopdracht gewoon kan uitspreken in plaats van het in te typen. Dat scheelt tijd en is efficiënter omdat je geen typefouten kan maken. Daarnaast heeft de consument het gevoel dat hij/zij een gesprek voert met een persoon. De smart speakers worden niet voor niets gezien als onderdeel van de familie. Het gebruik van een voice assistant wordt nog efficiënter als het gecombineerd wordt met ‘machine learning’. Dan stel je de techniek dus in staat om te leren van de gestelde zoekopdrachten en zo nog sneller tot het gewenste resultaat te komen. Hoe mooi is het om je producten te bestellen via je smartspeaker of om een maaltijd te laten bezorgen.

“Consumenten zien hun voice assistant of smart speaker als een onderdeel van de familie en hebben vaak zelfs een naam”

API

Een optie om spraak gestuurde zoekopdrachten te integreren is via een zogeheten ‘voice API’. Het toevoegen van een API zorgt ervoor dat de gesproken zoekopdracht van de klant omgezet wordt in de tekst. Die kan vervolgens een actie in jouw webshop uitvoeren, bijvoorbeeld een zoekopdracht of het openen van een productcategorie. API’s vormen de bouwstenen voor integratie. Certigon ontwikkelt en integreert deze API’s in jouw e-commerce strategie zodat deze volledig voldoen aan jouw wensen en eisen. 

Toekomst

Voice assistant is de toekomst. In een maatschappij waarbij alles draait om gemak en snelheid is deze ontwikkeling niet meer weg te denken. Daarom staat deze trend ook in de deze lijst van belangrijke ontwikkelingen. Is jouw webshop al klaar voor de toekomst? Wij denken graag met jou mee over het gebruik van een voice assistant in jouw webshop.

CONTACT

Stuur ons een bericht, bel ons of kom langs.