9 juli 2020 Nina Peeters

Trend 9: Is social selling de toekomst?

Wees eens eerlijk. Hoe vaak is het jou al overkomen? Je vindt een product online. Je klikt op ‘betalen’ en dan … moet je eerst een account aanmaken. Daarnaast moet je vrienden worden via een Twitteraccount, Facebook- of Instagrampagina. Ben je die stappen doorgeworsteld dan moet je nog de identifier van het internetbankieren zoeken en al je gegevens wéér invullen. Dan pas kan je klikken op ‘betalen’ en heb je (joehoe) het product gekocht. Ondertussen ben je een half uur en vele frustraties verder. Het antwoord? Social selling!

Eind 2019 is WhatsApp, onderdeel van Facebook, begonnen met de feature ‘WhatsApp Shopping’. Je kunt nu shoppen via de app met een paar handige klikken. Het langdurig zoeken naar jouw ideale aankoop is dan verleden tijd.

Social selling

Social selling is de reactie van bedrijven op het gedrag van de klant wat steeds meer veranderd. Het leven van mensen vindt nu grotendeels online en op social media plaats. Bedrijven moeten daar gaan waar hun klanten zijn. Dus om klanten te werven en aan jouw merk te binden is de stap naar het internet belangrijk. Zorg dat jouw merk herkenbaar is zowel op online platformen als op social media. Gebruik deze platformen om aan jouw imago te werken.

“Social selling is het proces van onderzoeken en contact leggen. Ga de interactie aan met jouw klant via deze online netwerken. Dit doe je door te reageren, liken en bijdragen te delen. Zo leg je contacten met (potentiële) klanten. Hierdoor bouw je relaties op en start je het verkoopproces.”

Met social selling leg je dus het initiatief neer bij de klant. Zij moeten naar jou toe komen. Door online een sterk imago te ontwikkelen help je deze klant om jou te vinden. Denk hierbij aan accounts op verschillende social media en andere online platformen. Door jouw producten online te ‘branden’ bereik je dat grote publiek en al jouw (toekomstige) klanten.

Hoe dan?

Nu weten we dus wat social selling betekent, maar hoe doe je dat nou? Simpel gezegd: je moet jouw bedrijf en producten ‘branden’ via deze social mediakanalen en online platformen. Dit doe je door tips, blogs, artikelen en andere uitingen van kennis te delen met het publiek.

Geef jouw content een authentieke sfeer mee. Lees meer hierover in ons blog over storytelling.

Certigon

Zorg dat je gemotiveerd blijft door de juiste kanalen en inhoud te kiezen. Gebruik deze kans om de interactie aan te gaan met jouw volgers en (toekomstige) klanten. Jij bent immers de expert van de producten die je verkoopt en/of de diensten die je levert. Daarom kan je interessante, veelzijdige content creëren. Je moet continu de nieuwsgierigheid wekken bij jouw volgers. Zo wordt het verkoopproces omgedraaid. Jij gaat niet meer naar de klant toe om producten aan te bieden, maar de klant wordt nu op een vrijblijvende manier benaderd. Je plant ideeën in de hoofden van jouw (toekomstige) klanten. Zo komen zij naar jou toe om een product te kopen in plaats van andersom.

Social selling in de praktijk

Net als elk salestraject is het van belang om een goede strategie op te zetten. Denk hierbij aan de volgende tips:

  • Definieer een duidelijk doel.
  • Wie is de doelgroep en hoe bereik je deze het beste?
  • Wat is de termijn? Specificeer een begin en einddatum.
  • Kies maar een paar social mediakanalen en online platformen.
  • Begin met social selling. Je leert steeds meer bij, dus start gewoon.
  • Het duurt lang voordat je het effect ziet in je verkopen. Een reputatie opbouwen en volgers werven gebeurt niet in een paar dagen.

Geen vervanging

Social selling is geen vervanging voor de ‘old fashioned’ verkoopkanalen. Het is een aanvulling op jouw bestaande sales en marketing. De volgers, klanten en doelgroepen van deze tijd accepteren de ouderwetse ‘harde’ verkooptrucs niet meer. Ze willen niet lastig gevallen worden. Niet in de winkelstraten en ook niet aan de voordeur thuis.

“Reclames waarin geen gevoel is voor het product en de beoogde klant verliezen hun waarde. Mensen willen een product of dienst beleven. Er moet een verhaal en een herkenbaar persoon achter zitten.”

Toekomst

Nu is het moment om mee te liften op het succes van het online leven. Concentreer je op de social mediakanalen en de online platformen waar jouw (toekomstige) klanten zitten. Vind deze doelgroep en ga het gesprek met hen aan. Het gevoel is tegenwoordig belangrijker dan de kale productinformatie. Mensen willen meegenomen worden op een reis met het product, de dienst of het bedrijf. Je moet je blijven ontwikkelen met jouw webshop, website en wellicht een app. Het integreren van al deze verschillende software en het ontwikkelen van een multifunctionele webshop of app is iets wat Certigon zeker voor jou kan doen.

CONTACT

Stuur ons een bericht, bel ons of kom langs.